Katolícka univerzita v Ružomberku pravidelne organizuje online stretnutia. A nielen také hocijaké stretnutia, ale stretnutia s profesionálmi. A ja sa vraciam do detských čias, keď som stále chcela byť niečím iným. Niekým iným. Záležalo na tom, čo na mňa urobilo dojem. A preto som sa rozhodla, že tento týždeň chcem byť copywriterkou. Presne ako Jaroslav.
Jaroslav Vígh je zaujímavý človek. Možno je zaujímavý už od prírody a možno práve preto, že študoval žurnalistiku na Katolíckej univerzite. Je možné, že to spôsobili jeho hnedé oči a možno je to módnym zostrihom. Ale to, o čom rozprával, som počúvala s nadšením. A nielen to, ešte ma to aj bavilo. Jaroslav má nevšednú prácu. Nerobí pre Google ani Facebook. Pracuje viac ako jeden deň do týždňa a tiež má občas pocit vyhorenia. No aj tak ma upútal.
A kde som sa s ním stretla? Prišiel na Katolícku univerzitu. No dobre, neprišiel tak celkom, ale mysľou tam bol. Mysľou sme tam boli všetci. Covid nám prekazil stretávanie sa, ale nezakázal nám stretnutia. Tak sme si jedno zorganizovali. A nech si nepozeráme do šálok, aby sme videli, kto pije akú kávu, stretli sme sa online. Tam ti do pohára nikto nevidí.
Jaroslav je zaujímavý človek a má nevšednú prácu. Jaroslav je copywriter. No dobre, copywriter. Ale čo taký človek robí? Copywriter navrhuje scenáre pre reklamy. Aj Jaroslav ich navrhuje. A nielen také hocijaké. Pracuje vo firme, ktorej názov mi pripomína skôr čínsky krém na ruky ako názov reklamnej firmy – MUW Saatchi & Saatchi. A tu vznikajú tie lákavé videá, ktoré vypĺňajú priestor medzi filmom v televízii. V mobile mám SIM-ku od Telekomu, pijem Kofolu, voda na Popradskú kávu už vrie a v chladničke je Semtex. Značky, ktoré sa nás dotýkajú každý deň, sa dotkli aj Jaroslava. A nielen, že sa ho dotkli, on im urobil reklamu.
Jaroslav rozprával pútavo. Akurát preklikol na fotku, na ktorej stojí v bare na stole. „Čo bolo skvelé na štúdiu žurnalistiky okrem toho, že sme sa chodili veľa zabávať a popíjať, bolo aj to, že sme museli chodiť na žurnalistické stáže a prax,“ dodal.
Všetko má svoj začiatok. Aj Jaroslav musel začať. A začal písaním článkov o šalátových uhorkách. Ale to nebolo ono. A potom sa presunul na YouTube. Každý tam bol. A každý, kto tam bol vie, že YouTube človeka rýchlo spozná. Jaroslav nebol výnimka. Čoskoro bol zahltený kreatívnymi reklamami a vtedy prišla tá prelomová myšlienka: „Jaro, veď toto by si vedel robiť aj ty!“
Copywriter sa zabáva. Aj Jaroslav sa rád zabáva. A tak asi neexistuje lepšia kombinácia, ako keď človek, ktorý sa rád baví, tvorí zábavu. Ale bol by obyčajný, keby robil len to. Lenže Jaroslav nie je obyčajný, preto dal zábave charakter. A tak začal tvoriť scenáre pre reklamy. Na trhu sa objavila pollitrová Kofola a kdesi v Amerike pes s nezvyčajným výzorom. A keď jeho fotka prišla na Slovensko, dostal aj nezvyčajné meno Ftefan. A práve vtedy Jaroslav vedel, že: „Toto je psík, ktorý by sa mohol stať hrdinom kampane na Kofolu.“ Každý si ho obľúbil.
Každý niečo nemá rád. Aj copywriter nemá rád. Nemá rád hľadanie insightov. „Insight je pravda, ktorú nikto pred vami nepomenoval, ale každý sa s ňou rýchlo stotožní,“ vysvetlil Jaroslav.
Hľadám, hľadáš, hľadáme. Skutočnosť, zaujímavosť, bežnú vetu povedanú inak. A keď ju nájdeš, vyhral si. Z obalu na hypotéku sa stane krabica. Z obyčajnej prikrývky je vianočná deka s vyšitým televíznym programom. Metafory sa pretavia do obrazu. Psy z útulku sa stanú bežcami a najlepšími spoločníkmi.
Copywriter reflektuje dobu, rozosmieva, ale aj dojíma. Hľadá originalitu tam, kde sa na prvý pohľad zdá, že nie je. Copywriter je scenárista, režisér, kreatívec, advokát, predavač, hudobný dramaturg či manažér v jednom. Áno, stále hovorím o úlohách jedného človeka. Copywriter premýšľa celé mesiace nad niekoľko sekundovým videom. Copywriter sa porovnáva. A keď sa porovnáva, tak preto, aby našiel spôsob ako byť iný a lepší.