Skip to main content

Učiteľka, ktorá svojím správaním manipulovala študentov, zaručene postaví zo stoličky aj vás. Česko – slovenský film, ktorý sa oplatí vidieť.

Obdobie komunizmu, bolo obdobím netolerancie, klamstiev, povyšovania, šikanovania a vydierania, ktoré panovalo v každom odvetví. Ani školské odvetvie nebolo výnimkou a žiaci boli delení na dobrých a zlých, podľa toho, čomu sa venovali ich rodičia. No ozvať sa, či prejaviť svoj názor bolo v komunistickom režime obzvlášť ojedinelé. Práve tým sa zaoberá česko-slovenský film s názvom, Učiteľka.

Zdroj: PubRes

Jan Hřebejk, režisér filmu, je považovaný za jedného z najlepších českých filmových režisérov. Za svoje filmy získal trikrát ocenenie Českého leva. Od drámy Kawasakiho růže, sa začal viac venovať morálnym a spoločenským témam. Nevinnost, Líbanky a samotná Učiteľka sa zaraďujú do tejto dramatickej línie.

Jan Hřebejk má byť na čo hrdý. Učiteľka mala svetovú premiéru 4. júla 2016 a od vtedy má na konte množstvo úspechov. O film začal byť záujem aj v zahraničnej kinodistribúcii. Namieril do španielskych, talianskych a amerických kín a dostal sa do výberu Európskej filmovej akadémie. Úspešne bol uvedený na 32 filmových festivaloch po celom svete. Na konte má aj štyri národne ceny Slnko v sieti, za najlepší filmový scenár, najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe, najlepšiu filmovú hudbu a stal sa aj najobľúbenejším filmom v diváckej ankete.

Film sa odohráva v 80 rokov. Hlavnú dejovú líniu tvorí triedna schôdza, ktorá bola zvolaná po istom incidente v škole. Učiteľka manipuluje rodičov detí a získava isté služby a výhody. Rodičia troch detí, ktoré učiteľka šikanovala, vznášajú sťažnosť riaditeľke školy. Pomedzi hlavnú dejovú líniu, tvoria film prestrihy, v ktorom sa vykresľujú situácie riešené na triednej schôdzi.

Zuzana Mauréry ako Mária Drazdechová, prefíkaná učiteľka jazyka slovenského a ruského, ktorá psychicky, ale aj fyzicky šikanuje deti a rodičov detí, tu konečne po dlhom čase ukazuje aj inú hereckú rolu, než na akú sme pri nej zvyknutí, no som presvedčená, že si vás aj v tomto šate získa, pretože predviedla suverénny výkon a divákovi začne liezť tak na nervy, že ju znenávidi cez obrazovku.

Samozrejme mi nedá nespomenúť aj výborne obsadenie ostatných hercov vo filme, krásne sa svojej úlohy zhostili aj Zuzana Konečná, Csongor Cassai, Tamara Fischer, Richard Labuda, Oliver Oswald, Martin Havelka či Peter Bebjak. Prostredie filmu a kostýmy hercov sú naozaj trefné a prepracované. Dokonalo zapadli do prostredia komunistického režimu a rovnako tak do filmu zapadla aj dramatická hudba, ktorú výborne zakompoval do filmu Michal Novinski.

Film je obohatený o nečakané finále, aj keď musím podotknúť, že by som uvítala väčšie vygradovanie filmu k finále a pridala viac napínavých scén či nečakaných zvratov, ktoré mi tam chýbali.

Filmu preto po celkovom hodnotení dávam 9 bodov z 10.

Zdroj: PubRes